Het zorgde voor een hoop hilariteit, toen Deep Silver een paar jaar terug de Game of the Year-editie van Dead Island aankondigde. Niemand kon ontkennen dat de zombie-game vermakelijk was en een aantal leuke ideeën implementeerde, maar het was allesbehalve de game van het jaar. Kan Dead Island 2 wel die ambitie waar maken?

Als het voor die titel gaat, dan heeft de game in ieder geval nog een heel lange weg te gaan. Bij een presentatie op de Gamescom werd al gelijk duidelijk gemaakt dat het om een pre-alfa versie ging en dat de uiteindelijke versie uiteraard heel anders zal zijn. Gelukkig heeft Deep Silver nog even de tijd.

De grootste verandering die het tweede deel met zich meebrengt, is het feit dat de game nu met acht mensen tegelijkertijd gespeeld kan worden. Die acht personen zullen de wereld samen bevolken, maar het betekent niet dat ze gedwongen zijn om samen te werken. Je kan elkaar allemaal negeren of elkaar sporadisch helpen, maar je kan ook tegen elkaar vechten in bepaalde Player Versus Player-zones.

Net zoals het eerste deel kan je daarbij kiezen tussen vier verschillende karakters, die elk hun eigen speelstijl en skill tree kennen. In de demo kregen we de Runner te zien, een snelle vrouw die acrobatische vaardigheden verkiest boven brute kracht. Haar favoriete wapens zijn dan ook de scherpe variant: messen, zwaarden en machetes, als het maar snijdt. Daar tegenover staat de Berserker, een reus van een kerel, die veel schade kan aanrichten en verduren en het liefst in de rondte slaat met een grote hamer. De Huntress en de Bishop waren nog niet aanwezig in de huidige versie, maar eerstgenoemde zal langeafstandswapens verkiezen en heeft ook een persoonlijke kruisboog. De Bishop is meer een support-klasse en speelt met vuur. Pas dus maar op voor je vingertjes.

In de demo werd het al snel duidelijk dat, ondanks de verandering aan multiplayer, er niet zo veel is veranderd. De zombies zijn er nog steeds in overvloed, maar lijken samen een enkel stel hersenen te delen. De wapens ziet er soms indrukwekkend uit, maar missen impact en het gevoel dat je iets raakt. Je zult niet echt merken dat je een zombie raakt, op het feit na dat er iets van het levensbalkje afgaat. Concurrent Dying Light heeft dat een stuk beter bekeken. Het is nu wel mogelijk om twee wapens tegelijkertijd in je handen te dragen, maar het lijkt erop dat het niet meer mogelijk is om je wapens te gooien. Persoonlijk vind ik dit erg jammer, want mijn favoriete bezigheid in het eerste deel was het vermoorden van zombies met werpmessen. Of het gooien van een enorme bijl.

Grafisch gezien is de game iets meer cartoonesk geworden, met extremere lichaamsverhoudingen en (nog) fellere kleuren. Het geheel zag er daardoor goed uit en de brandende Californische zon kwam daardoor nog beter tot zijn recht, maar de nodige bugs waren wel alweer te bekennen. Zombies bleven geregeld achter een klein object hangen en ook de speler zelf leek soms niet helemaal in de wereld te zitten. De ene keer klom de Runner een object al op, terwijl er een meter tussen zat en de andere keer weer niet, terwijl ze er tegenaan stond.

We kunnen zo vroeg in het stadium natuurlijk geen oordeel vellen, maar het is duidelijk dat Deep Silver nog een hoop werk voor de boeg heeft. Grafisch gezien is alles wel op orde en de multiplayer met acht spelers klinkt interessant, maar kan weer compleet verpest worden door bugs. We zullen in 2015 zien of Deep Silver heeft geleerd van behaalde resultaten in het verleden.