Het is de afgelopen dagen het trending topic in de gamesindustrie; virtual reality. Sony kondigde officieel haar eigen VR-bril genaamd Project Morpheus aan op de GDC, Oculus Rift is overgekocht door Facebook en Microsoft schijnt ook met de VR-techniek te experimenteren. Zal virtual reality echt zo indrukwekkend worden, of springt men massaal op de bandwagon? In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:

Virtual Reality wordt een revolutie in gaming

 

Jur:

skyrimOef, dit is natuurlijk nu nog heel moeilijk om te zeggen, vooral omdat technologie zoals Morpheus en Oculus Rift nog in de kinderschoenen staan, en dat is zelfs nog een understatement.

Ik persoonlijk kijk wel uit naar VR-gaming, omdat het dé manier is om echt helemaal op te gaan in een game. Denk je in wat ontwikkelaars kunnen doen als deze manier van gamen aanslaat. Horrorgames waren nog nooit zo eng, de werelden van GTA en Skyrim waren nog nooit zo open en vuurgevechten en het vliegen in jets in Battlefield waren nog nooit zo intens. Daar kijk ik naar uit als ik VR-gaming denk.

Als we verder de technologie analyseren komen we bij een heel nieuw obstakel, het veroveren van de hardcore en casual gamers. Voor de echte gamers zoals jij en ik is dit natuurlijk een blinde aankoop, maar hoe bied je zoiets als dit aan aan casual gamers die op z’n tijd een potje Call of Duty spelen? Daarom alleen al denk ik dat de technologie van VR-gaming ver genoeg is, maar wij mensen zijn dat niet. Je kunt je nog zo verdiepen in een game maar uiteindelijk gaat er niets boven een comfortabele bank en vertrouwde beeldbuis.

 

Jacko:

wiimoteDit vind ik heel lastig om te zeggen! Ik wil het heel graag hopen want het lijkt me enorm tof, maar ik betwijfel of het echt dé toekomst gaat worden. Ik haal hier toch even de Nintendo Wii ter vergelijking bij. De Nintendo Wii Remote was leuk, maar het leukste is toch om lekker op de bank met een controller te gamen. Ik denk ook dat gamen een soort van sociaal kan zijn, en dat je niet met z’n allen met een virtual reality headset op de bank wilt zitten.

Ik ben erg benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen, maar ik denk dat het voor nu echt een leuke extra optie is, maar als het komt op echte hardcore games, dat er dan toch weer snel naar de controller gepakt gaat worden.

 

Rutger:

oculus riftIk kan me goed vinden in de punten die Jur noemt. Virtual reality lijkt een spannende nieuwe ervaring te kunnen bieden, maar het moet wel de weg naar het grote publiek zien te vinden om een succes te worden. Dat Facebook onlangs de Oculus Rift opgekocht heeft, zal hier een heel belangrijke rol bij spelen. Dit bedrijf weet namelijk als geen ander de massa te bespelen en kan zo virtual reality introduceren aan het casual publiek.

De vrees is echter dat de Rift door deze overname van haar originele doel, gaming, afwijkt en zich naar een veel breder vlak verplaatst. Zo ziet Facebook onder andere doktersgesprekken via de VR-bril voor zich (ja echt, geen idee hoe ze hierbij gekomen zijn). Door deze tegengestelde belangen is het de vraag of de Oculus Rift hier op gamegebied onder zal lijden. Voor Facebook’s sociale doelstellingen hebben we immers geen dure Full HD-display of snelle schermverversing nodig, die voor gaming wel essentieel zijn.

Het kan echter ook de andere kant op werken. Door Facebook’s marketing wordt virtual reality misschien wel heel erg populair en zal ten minste een deel van de gebruikers het ook voor games gaan gebruiken. Al is het maar de sociale acceptatie van VR-brillen, dan kunnen partijen als Sony en Microsoft daar al van profiteren in hun verkopen. Als Facebook de Rift besluit groot te maken, kan de brug naar de casual markt gelegd worden. Doen ze dit niet, dan kan het nog wel eens een lastige klus worden om VR aan de man te krijgen.

 

Wat vind jij?

Is virtual reality de toekomst voor gamen, of zal het een even roemloze dood sterven als Nintendo’s Virtual Boy? We horen het graag van je in de reacties. Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!