In Watch Dogs is het mogelijk om het spel van andere spelers te “hacken”. Je dringt dan binnen in de wereld van de ander en wanneer deze jou niet op tijd weet uit te schakelen, kan je hem beroven. Een leuke feature, maar veel mensen vroegen zich af of dit de normale gameplay zou verstoren. Volgens Danny Belanger, Watch Dogs’ Lead Gameplay Designer, zal dit echter niet het geval zijn.

“If you’re in a narrative experience, that’s your narrative experience you’re living in. We try to make sure it’s when you’re available and during your free-roaming and you’re not doing something else that could be disrupted. That’s when we turn it on and allow players to come in and invade you.”

Tevens zal het spel zich naar jouw gedrag opmerken en de mogelijkheid om gehacked te worden past zich hierop aan. Merkt de game dat jij de multiplayer hinderlijk vindt en lekker in je eentje wilt doorspelen, dan zal het minder snel de poorten openzetten voor indringers.

“If you’re not hacking people and you’re not into that gameplay, the game will recognize and acknowledge that you’re not into that. That’s fine. The shield will slowly become many hours because we’re trying to adapt. There are so many different players and we’re trying to adapt to all of them and make an experience that works for them.”

Aan de andere kant zullen spelers die veel hacken, berucht worden en hierdoor nieuwe skills vrijspelen. Watch Dogs komt 27 mei uit voor PlayStation 3, PS4, Xbox 360, Xbox One en PC. De Wii U-versie is nog tot onbepaalde tijd vertraagd.