Mike Laidlaw, de creative director van Dragon Age: Inquisition, heeft in een interview met Polygon een tipje van de sluier opgelicht over het verhaal. De speler zal namelijk de Inquisition moeten leiden en hiermee de orde herstellen in de wereld van Fade. Jij wordt door de bewoners dan ook als een boodschapper van de maker van het universum gezien, en aan jou de keuze om deze naam te dragen of om het te ontkennen.

Aan GameSpot vertelde executive producer Mark Darrah dat leiderschap over een grote organisatie en de daarbij horende verantwoordelijkheid één van de thema’s is die centraal staan in Inquisition. Nog nooit eerder had je in de Dragon Age-serie de leiding over zo’n grote groep, en dit legt een zware last op de schouders van de speler.

In gevechten komt dit ook naar voren. Je kan je companions namelijk in hun gedrag aansturen om zo een strategisch voordeel over de vijand te krijgen. Maar deze zijn meer een strategisch voordeel die het jou mogelijk maken om te gekke dingen te doen, zowel in gevechten als daarbuiten.

“You’re the one doing the dangerous things. It’s more about using the power of the Inquisition to do things that are beyond the capability of a single person. It’s about that next level of ability. You’re still the one going and doing most of the fighting. You’re using them more as the force that comes in behind you to hold the territory, to clean up, and give you that extra bit of oomph when you need it.”

Ten slotte vertelde Darrah dat Dragon Age: Inquisition niet de afsluiter van de serie of van een trilogie is. Dit betekent dat we in de toekomst misschien nog wel meer Dragon Age-games kunnen verwachten.

“Dragon Age was never intended to be a trilogy. We’ve always really looked at Dragon Age as the story of a world as opposed to the story of a character. That’s one of the reasons why we change characters between games. This isn’t the wrap-up of a trilogy. We have an overarching story arc. We are going somewhere with the storytelling. But this game isn’t a conclusion.”