Interview – 4A Games over Metro Redux
Als de nieuwe generatie consoles ergens in uitblinkt, is het wel de hoeveelheid spellen die er opnieuw voor uitgebracht wordt. The Last of Us, Tomb Raider en Sleeping Dogs hebben al hun “Remastered” of “Definitive”-editie gekregen en ook de Metro-games voegen zich in dit rijtje. Metro Redux is namelijk de opgepoetste versies van Metro 2033 en Metro: Last Light in één pakket. Op de Gamescom sprak ik met een van de ontwikkelaars van 4A Games over Redux.
In een klein kamertje, enkel gedecoreerd door een tv en een PlayStation 4, werd ik verwelkomd door de gastheer van 4A Games. Hij gaf een demo van Metro 2033 Redux en terwijl hij speelde, kon ik hem vragen stellen over wat er op het scherm gebeurde. Zo kreeg ik spelenderwijs steeds meer te horen over wat er allemaal veranderd is in de games.
Het komt veelal neer op kleine verbeteringen en aanpassingen naar de moderne standaarden. Vooral bij het oudere Metro 2033 is dit merkbaar. De ontwikkelaar vertelde: “de cutscenes in het originele Metro 2033 zag je vanuit de derde persoon. In Redux hebben we al deze scenes, ongeveer dertig in totaal, compleet opnieuw gemaakt vanuit het eerste persoonsperspectief. Net als in Half-Life bijvoorbeeld, beleeft de speler de situaties een stuk intenser dan wanneer hij langs de zijlijn toeschouwt. Zo voelt Metro 2033 meer samenhangend met Last Light, waarin deze techniek ook toegepast werd.”
Metro 2033 is grotendeels opgebouwd met elementen uit Last Light. Zo legde de ontwikkelaar uit dat de wapens uit Last Light in Metro 2033 zijn gestopt, met hier en daar wat kleine aanpassingen. Er zijn geen nieuwe wapens of modificaties toegevoegd, afgezien van de Bicycle Shotgun. Dit geweer is volledig gemaakt van fietsonderdelen en werd ontworpen door een Nieuw-Zeelandse fan. 4A Games vond dit ontwerp zo goed binnen het universum van Metro passen, dat ze het in de game hebben gestopt.
Dit is echter niet de enige verbetering. Op grafisch vlak is Metro 2033 Redux erg vergelijkbaar met Last Light, gezien de volledige game is herbouwd in de engine van zijn opvolger. Draaide een hendel in het originele 2033 nog uit zichzelf wanneer je de knop indrukte, nu zien we hoe de speler de hendel vastpakt en met moeite losdraait. Tevens vertelde de ontwikkelaar dat de levels een stuk groter zijn gemaakt door stukken die oorspronkelijk losse levels waren met elkaar te verbinden tot één grote omgeving. Het lijken misschien verwaarloosbare veranderingen, maar ze maken net het verschil tussen een game van zes jaar geleden en een die meekan met de hedendaagse standaarden.
In tegenstelling tot Metro 2033, is Last Light op het eerste oog weinig veranderd; de game ziet er nog even mooi uit als toen hij een jaar geleden uitkwam en kan nog aardig mee met de huidige standaarden. De enige noemenswaardige toevoeging is Survivor mode, waarin de hulpmiddelen als HUD en ammunitie beperkt zijn, waardoor de game meer om overleven draait, net als Metro 2033. 4A Games heeft duidelijk naar de sterke punten van beide games gekeken en hoe deze het best toegepast konden worden.
Ik vroeg de ontwikkelaar hoe zijn team het ervaren had om met de nieuwe generatie consoles te werken. “Aangezien de PlayStation 4 en Xbox One qua architectuur veel dichter bij PC liggen dan de vorige generatie, was het voor ons niet zo moeilijk om de games over te zetten. Het vormde voor ons relatief kleine team een mooie oefening om de nieuwe techniek te leren kennen, en het heeft goed uitgepakt.”
4A Games heeft met een korte gameplay demo en bijbehorend interview snel duidelijk gemaakt wat Redux is – een opgepoetste versie van de originelen met aanpassingen die de games updaten naar de huidige standaarden. “Redux is niet in zozeer bedoeld voor de mensen die de originele games al gespeeld hebben, maar in de eerste plaats om nieuwe spelers te introduceren met de serie.”